Judith Kamp, doktersassistente bij Huisartsenpraktijk Geert Groote in Zwolle, heeft een aantal jaar geleden de Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH) opleiding gevolgd bij Leerpunt KOEL en DOKh. Deze opleiding is vergoed door het Achterstandsfonds. Sindsdien is zij werkzaam als SOH’er in de praktijk: ‘Patiënten kunnen sneller gezien worden en hebben sneller duidelijkheid’.
De SOH opleiding is een erkende opleiding voor doktersassistenten, waarbij je leert om zelfstandig vijftien veelvoorkomende klachten in de huisartsenpraktijk af te handelen, waaronder enkelletsel, dierenbeten, wonden en keel-, neus- en oorklachten. De opleiding bestaat uit enkele lesdagen en een stage van zes tot negen maanden waarin je het geleerde in de praktijk brengt. Daarna moeten er regelmatig hercertificeringspunten gehaald worden, om geregistreerd te kunnen blijven als SOH’er. Judith Kamp over de SOH opleiding: ‘Het doel van de opleiding is dat je als doktersassistente meer uitdaging en verantwoordelijkheid krijgt en dat het spreekuur van de huisarts ontlast wordt’.
Dat dat laatste doel ook echt behaald wordt, ziet Judith dagelijks in de praktijk: ‘Je merkt dat de huisarts meer tijd heeft voor de ingewikkeldere zaken. Je kan de afspraken gewoon goed inplannen, de patiënten worden sneller gezien en hebben daardoor sneller duidelijkheid over wat er aan de hand is (…). Ik denk dat wij (SOH’ers in de praktijk) toch gemiddeld vijf patiënten per dag zien die dan niet bij de huisarts gezien hoeven te worden, of die niet lang hoeven te wachten en gewoon even snel tussendoor gezien en gerustgesteld kunnen worden’.
”De patiënten worden sneller gezien in de huisartsenpraktijk en hebben daardoor sneller duidelijkheid over wat er aan de hand is”
De huisartsen in de Geert Groote praktijk maken dus veelvuldig gebruik van de spreekuurondersteuners in de praktijk en dit ervaart Judith als prettig: ‘Dat is heel erg fijn, dat vertrouwen krijg je wel’. Dat de SOH’ers een deel van het spreekuur overnemen van de huisarts, betekent echter niet dat zij hier alleen voor staan. De huisarts blijft de eindverantwoordelijke en is altijd beschikbaar voor advies. Judith merkt dit ook in de praktijk: ‘Op het moment dat ik denk: ik weet niet of ik dit verhaal alleen kan afhandelen, dan kan ik dat teruggeven en verzoeken dat de patiënt weer bij de huisarts wordt neergezet. En dan is het ook goed’. Het spreekuur is overigens niet de enige werkzaamheid van Judith. Naast het spreekuur blijft ze verantwoordelijk voor de gebruikelijke assistententaken zoals de telefoon opnemen, de balie, de receptenlijn, de administratie en de normale behandelkamer.
Huisartsenpraktijk Geert Groote is officieel een praktijk in een achterstandswijk. ‘Je merkt voornamelijk dat er meer laaggeletterdheid is, dat er vaker uitleg nodig is en dat er sneller wordt gebeld voor kleine dingetjes’ is de ervaring van Judith. Een spreekuurondersteuner in de praktijk geeft meer tijd en ruimte om aan te sluiten op wat patiënten nodig hebben. En patiënten vinden het eigenlijk altijd prima om gezien te worden door een SOH’er in plaats van door de huisarts. ‘We vertellen het wel altijd even aan de telefoon als patiënten een afspraak krijgen bij de SOH’er. Sommige patiënten hebben daarop nog wat extra vragen, maar als je ze vertel dat de SOH’er apart is opgeleid en gewoon bevoegd en bekwaam is, dan vinden patiënten het eigenlijk altijd wel goed. Dan zijn ze al blij dat ze eerder gezien worden.’ Vertelt Judith.
Op de vraag of Judith de opleiding zou aanraden aan andere doktersassistenten antwoordt ze volmondig ‘ja’. Ze ervaart meer werkplezier doordat ze door kan blijven leren en meer uitdaging heeft. Wel moeten praktijken er rekening mee houden dat het tijd kost om iemand op te leiden tot SOH’er: ‘Het is echt een investering, ook qua tijd voor de huisarts, want ze moeten superviseren, alles ondertekenen en meekijken of je dingen wel goed op hebt geschreven bijvoorbeeld. Daarna verdient het zich wel heel snel terug doordat de arts de patiënten met meer ingewikkelde zaken kan zien op het eigen spreekuur en de wat makkelijkere zaken gewoon bij de assistente kan leggen’.
”Het is echt even een investering (…), daarna verdient het zich wel heel snel terug”
Ook geïnteresseerd in de SOH opleiding? Klik hier voor meer informatie.